Vedlegg 1 til Konflikthåndtering (5.18)

Eksempel på en metode til bruk ved konflikthåndtering

  • Forberedelser til prosessen
    • Partene, arbeidsgiver, tillitsvalgt eller verneombud kan presentere problemstillingen overfor BHT.
  • Konfliktmekler/prosessveileder
    • Konfliktmekler kan være en fra BHT som kan lede prosessen. Partene styrer avgjørelsene, men konfliktmekler bestemmer prosessen.
    • Kvaliteter hos en mekler bør være upartiskhet og ha tilstrekkelig autoritet til blant annet grensesetting.
  • Klarering med partene
    • Konfliktmekler tar saken opp med hver av partene og presenterer framgangsmåten.
    •  Dersom partene ønsker å delta i konfliktløsingsprosessen og arbeidsgiver gir sin tilslutning, kan prosessen gjennomføres.
  • Valg av støttepersoner
    • I noen situasjoner kan det være ønskelig å ha med støttepersoner, som de involverte har tillit til.
    • Disse personene bør helst ikke arbeide i samme avdeling.
  • Valg av møtelokale:
    • Konfliktmekler velger et lokale som enten er trygt og nøytralt for alle.
    •  Plasseringen i rommet bestemmes av konfliktmekler.
  • 1. felles møte
    • I dette møtet kan partene ta opp det de mener er årsaken til konflikten.
    • Det er lov til å snakke om det som har vært, altså hva som har skjedd i fortid.
    • Konfliktmeklers oppgave er å få partene til å lytte til hverandre (aktiv lytting), få oppklart misforståelser og få fram hvordan de har det, samt belastningene og ubehaget ved å være i konflikt.
    • Meklers oppgave er å skape et rom der partene makter å gå ut av sine fastlåste posisjoner og bli kreative i å finne løsninger.
    • Tidsplanen for resten av prosessen legges.
  • Separate møter
    • Konfliktmekler har et møte med hver av partene.
    • Her formuleres så konkret som mulig interesser og behov man har i forhold til samarbeid eller andre saker, som er av betydning.
    • Interesser og behov formuleres punktvis på for eksempel en flipover. Bruk en farge for hver av partene.
  • 2. felles møte:
    • Nå skal man diskutere hvordan partene skal forholde seg til hverandre etter at prosessen er ferdig.
    • Fliopverarkene henges opp.
    • De konkrete interessene og behovene diskuteres ett for ett.
    • Dersom partene blir enige, skriver konfliktmekleren konklusjonene opp på en ny flipover.
  • 3. felles møte:
    • Dette er en fortsettelse av 2. møte. I spesielle tilfeller kan det være aktuelt med et 4. møte.
    • Man går igjennom de avtalte punktene og rydder vekk misforståelser.
  • Avtale
    • Konfliktmekleren utarbeider en formell avtale i samarbeid med partene.
    • Avtalen underskrives av konfliktmekleren og hver av partene.
    • Kopi av avtalen går vanligvis til den nærmeste overordnet så sant begge partene godtar det.
  • Oppfølging
    • Avtalen evalueres etter et avtalt tidsrom.
    • Dersom konflikten holder fram, må den løses som en personalsak av linjeledelsen.

Fagmedarbeider

  • Namf/Nfam
  • Thomas R. Thomassen, bedriftlege
  • Kirsti Jacobsen, Cand. arbeidshelse/ Konfliktmekler, STAMI

 


På grunn av kunnskapsendring, manglende konsensus blant faglige autoriteter, individuelle forhold i hver enkelt konsultasjon og mulighet for menneskelig feil, kan NHI ikke garantere at alle opplysninger i NEL er korrekte og fullstendige i alle henseender.